Mclaren | 50 de ani de istorie

Mclaren | 50 de ani de istorie
4 years, 9 months ago 0
Posted in: Stiri

 


2013 este anul aniversarilor. Aston Martin a împlinit 100 de ani de existenta, iar McLaren împlineste 50 de ani de când produce automobile dedicate sportului cu motor si nu numai. Analizam povestea unuia dintre cei mai cunoscuti producatori auto britanici.

McLaren este un nume pe care îl asociem cu Formula 1. Este locul unde a facut istorie si s-a impus ca unul dintre cei mai importanti jucatori din aceasta elitista forma de motorsport. Astazi, McLaren este mai mult de atât. Este creator de automobile de strada extrem de performante. Ce-i drept, nu sunt foarte multe. Dar cele create pâna acum au intrat direct în cartile de istorie auto. Anul acesta, McLaren aniverseaza 50 de ani de existenta. Mai precis, toti cei care formeaza astazi McLaren vor sufla în tortul cu 50 de lumânari în 2 septembrie 2013, si se vor gândi la Bruce McLaren, neozeelandezul care a dat viata acestei marci speciale.

McLaren. Este de fapt numele lui Bruce McLaren, un tânar din Noua Zeelanda pasionat de automobile si de curse. Bruce a fost un pilot talentat, dar care a stat prea putin printre noi. Nascut în 1937 în Auckland, a început de mic sa fie interesat de automobile. La doar 14 ani modifica un Austin 7 pentru a-l folosi în curse de coasta. A urcat apoi treptele si avea sa fie remarcat în Marele Premiu al Noii Zeelande din 1958 de catre Jack Brabham. Intra astfel în programul “Driver to Europe” sustinut de New Zeeland International Grand Prix. McLaren pleaca în Europa la echipa Cooper, unde ramâne pentru sapte ani. În 1959 câstiga Marele Premiu al Statelor Unite având doar 22 de ani si 80 de zile. Era cel mai tânar învingator într-o cursa de Formula 1 la acea vreme. În 1962, Bruce câstiga Marele Premiu de la Monaco, iar un an mai târziu înfiinta Bruce McLaren Motor Racing Ltd. Desi a mai concurat o vreme cu masini Cooper, în 1965 a anuntat ca va alerga pentru propria echipa împreuna cu Chris Amon, un alt pilot din Noua Zeelanda.

McLaren avea sa câstige pentru a patra oara în cariera sa la volanul unui automobil creat de el în cursa de la Spa din 1968. Bruce avea sa încerce si campionatul Can-Am, foarte popular în Statele Unite si în Canada. Din pacate, avea sa îsi piarda viata la doar 32 de ani testând o masina pentru campionatul Can-Am. Pe 2 iunie 1970, Bruce McLaren pierea când o bucata din partea din spate a modelului M8D si se destabiliza la viteza mare. Masina parasea circuitul si percuta un zid al postului pentru comisari.

McLaren avea sa devina un nume importat pe scena motorsportului international. Mai întâi în Can-Am, disciplina pe care a dominat-o între 1967 si 1971. Mirajul Americii a atras echipa McLaren si celebra cursa de 500 mile de la Indianapolis, întrecere pe care a câstigat-o în 1972, 1974 si 1976. Formula 1 a ramas însa mereu principalul teren de joaca pentru McLaren. Debutul oficial al echipei are loc în cursa de la Monaco din 1966.

Teddy Mayer devenea noul sef al echipei dupa moartea lui Bruce McLaren, iar primul titlu la constructori în Formula 1 avea sa fie obtinut în 1974 cu Emerson Fittipaldi si James Hunt. 1974 este si anul în care McLaren a adopat celebrele culori alb-rosu, datorate parteneriatului de durata cu brandul Marlboro. În 1981, McLaren a fuzionat cu Project Four Racing, o companie înfiintata de Ron Dennis. Dennis devenea noul sef al echipei si este omul al carui destin a ramas legat de aceasta echipa pâna în ziua de astazi. Iar Dennis a deschis o epoca de victorii si asocieri celebre în Formula 1. McLaren avea sa foloseasca motoare Porsche si Honda, iar piloti ca Niki Lauda, Alain Prost sau Ayrton Senna deveneau campioni la volanul monoposturilor McLaren. În timpuri mai recente, piloti ca Mika Hakkinen si Lewis Hamilton au fost numele care s-au afirmat alaturi de McLaren.

Din 1966 si pâna astazi, McLaren a câstigat 182 de curse în Formula 1, a obtinut 155 de pole-position-uri si 151 de curse în care masinile marcii au fost cele mai rapide pe turul de circuit. Ca detaliu colorat, McLaren a înregistrat în 2012 cel mai scurt timp din istorie pentru un schimb de pneuri în Formula 1: 2.31 secunde la Hockenheim.
Ma?inile de strada McLaren

Divizia dedicata automobilelor de strada a fost creata în 1989 sub numele de McLaren Cars. Însa încercarile de a crea un automobil dedicat soselei sunt mai vechi.

McLaren M6GT (1970)

Bruce McLaren a pornit primul proiect de acest fel. Modelul M6GT a fost dezvoltat din masina de curse M6 dedicata campionatului Can-Am. Bruce vroia sa înscrie M6GT la Le Mans, si pentru asta trebuia sa construiasca si sa omologheze 50 de exemplare. Din cauza problemelor de omologare, proiectul a fost abandonat. Asta nu a însemnat ca McLaren a renuntat. Vroia sa foloseasca acest model pe strada si sa îl produca într-o cadenta de 250 de exemplare pe an. În realitate, doar doua exemplare au fost construite.

Un proiect mai putin cunoscut este un Ford Mustang dezvoltat de McLaren în 1980 pentru abia înfiintata divizie Special Vehicle Operations (SVO) de la Ford. Mustang-ul McLaren avea 175 CP si planul prevedea construirea a 250 de exemplare, dar pretul de 25.000 dolari a limitat productia la doar 10 exemplare, inclusiv prototipul.

McLaren a atacat si segmentul automobilelor de strada, dar în stilul caracteristic. Avea sa creeze un superacar incredibil, care a uimit si înca mai uimeste pasionatii de automobile. McLaren F1 a fost lansata în 1993. Era un supercar cu trei locuri, iar volanul era amplasat în centrul cockpit-ului, exact ca la un monopost. Performantele acestui model ce folosea un motor BMW V12 de 6.0 litri ?i 630 CP au fost fantastice: doar de 3 secunde avea nevoie un McLaren F1 pentru a atinge prima suta de km/h. A detinut recordul de viteza pentru un automobil de strada pâna în 2005, cu o viteza maxima de 391 km/ora.

McLaren a colaborat apoi cu Mercedes-Benz pentru a crea modelul SLR McLaren. Colaborarea a început în 1999, când cele doua companii erau foarte apropiate. Mercedes furniza motoarele folosite de McLaren în Formula 1, iar DaimlerChrysler era unul dintre actionarii majoritari ai grupului McLaren. A fost lansat în 2003 si au mai urmat diverse versiuni, printre care o decapotabila, 722 Edition si Stirling Moss Edition. Ulterior, divizia McLaren Cars se transforma în 2010 în McLaren Automotive.
Un nou supercar, o noua abordare, MP4-12C a fost prima încercare de a crea un supercar de la McLaren F1. Si a reusit, MP4-12C fiind apreciat de toata presa de specialitate. Un motor V8 de 3.8 litri turbo dezvolta 600 CP. A fost derivat apoi si în versiune Spider si GT3 pentru circuit.

La Salonul Auto de la Paris din septembrie 2012, McLaren a prezentat un nou supecar. Noul McLaren P1 a uimit prin liniile curbe si designul atipic, dar pentru a vedea ce de ce este capabil acest nou supercar trebuie sa mai asteptam putin.

Sursa: automarket.ro

 

Comentarii

comentarii

Leave a Reply

How To Get Rid Of Stretch Marks Naturally